٢٥بريل...بقلم الشاعر إبراهيم القماش


 ٢٥ ابريل


ياما  صبرنا   وشوفنا   اسية

واتحملنا      كتير       اهوال

لجل  نرجع     سينا    الغالية

ونحررها        من     الاندال 

اصل النكسة  درس   وفادنا

 عمر  المصري  رقبته طويلة

 معقول  يقبل   يبقي   جبان

احنا  صبرنا  و صبرنا    طال

لحد  قرار   عشرة    رمضان

   عبر الجيش    الله اكبر

ياما   قالوا  لنا عبوره محال

ورفعنا   علمنا   فوق   سينا

 وياويييييله   اللي  يعادينا

 او    فكر    يحتل      الدار

راح    نجعل   ايامه  سوده

ونبدل    حلوه          بمرار

ولايكسب ولا يربح و اخرج

متعوس  ..ندمان ..  محتار

الف  رحمة عليك  ياسادات

 والف  تحية   علي  دا قرار

اللي  بفضله   عادت    سينا

لامها   مصر    وخدنا    التار

وف  ٢٥  ابريل عادت   سينا

 لنهر  النيل وف  طابا  قادت

 قناديل وبعد ضلمة طلع نهار

تسلم  لينا  يا جيش     بلدنا

ونعيش    تمللي في   انتصار


د. ابراهيم القماش

       مصر

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الإخوة المتاَمرون...بقلم الشاعر أحمد حسن الهاشم

صخور الأسحار.. بقلم الأديب والشاعر/د. كريم حسين الشمري

ظلام.. بقلم الشاعرة/رنا حمد

شوق الشوق...بقلم الشاعر طارق سليمان

هواجس مغترب.. بقلم الشاعر/د. أحمد عبدالكاظم محمد العكابي

لقاء بعد الطلاق.. بقلم الشاعرة/لمياء فرعون

السلام رسالة بقلم الشاعر/غنيات سمير

سيدة النساء....بقلم الشاعرة ملك محمود الأصفر

الأقيال والسلام.. كلمات الأديب والشاعر/د. زفاع عبدالعزيز سيف الوائلي الحميري

مهر الحب ....بقلم شاكر هاشم محجوب