في محطة الإنتظار...بقلم الشاعر د.هشام علي


 في محطة الانتظار 

دايماً     أنا    بحتار

من أول  النهار لآخر النهار

دي الكلمة في كل مرة

طالعة بطعم المرار

لكن ولحسن ظني

بصبر  ولا  أحتار 

في محطة الانتظار


في محطة الانتظار

سكّان كتير قاعدين

وبرغم طعم المرار

أملهم    لسة   باقي

قاعدين يقولوا أمين 

تأتيهم لحظة كرمك

تشرق لهم شمس عطفك

.....     يا رب العالمين


يارب الكون بحاله

للسارح فيه بخياله

الساجد تحت عرشك

حقق له إللي في باله

تعطيه من بعض كرمك

وتعامله  بحسن   ظنك

ويشوف  الدنيا   أحلى

من  صورة  وف  خياله


يارب   إحنا   عبيدك

خالقنا من بعض كرمك

نتمني  تجود  بعطيتك

وتقّربنا  دايماً   لجنبك

سامحنا    لو   خطينا

وحاوطنا بسياج م إللي عندك

يا ربي ما لينا غيرك

يا إحفظنا بحفظك

..... ..... ..... ..... ..... ..... .....

 المهندسين في ١٣/ ٤/ ٢٠٢٤م 

       في محطة الانتظار

                شعر

           د . هشام علي 

..... ..... ..... ..... ..... ..... .....

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الإخوة المتاَمرون...بقلم الشاعر أحمد حسن الهاشم

صخور الأسحار.. بقلم الأديب والشاعر/د. كريم حسين الشمري

ظلام.. بقلم الشاعرة/رنا حمد

شوق الشوق...بقلم الشاعر طارق سليمان

هواجس مغترب.. بقلم الشاعر/د. أحمد عبدالكاظم محمد العكابي

لقاء بعد الطلاق.. بقلم الشاعرة/لمياء فرعون

السلام رسالة بقلم الشاعر/غنيات سمير

سيدة النساء....بقلم الشاعرة ملك محمود الأصفر

الأقيال والسلام.. كلمات الأديب والشاعر/د. زفاع عبدالعزيز سيف الوائلي الحميري

مهر الحب ....بقلم شاكر هاشم محجوب