ليه ياقمر.. بقلم الشاعر/أ. طلعت مجاهد


 (   ليـــــه ياقمـــر     )

---------------------------

قفلت ليه ياقمر 

قبل مبلغ سلامـــــــــي

واقولك ع اللي شاغلني

واعيشك احلامي

وادي النجوم حواليك

شاهده علي اللي جرالي

أحلام رسمتهالك

وحدي بقالها  سنين

وعشت افتش فيها

يمكن الاقي حنيــــــــن

تعب الطريق ويايا

ومش عارف نهايته فين

صرت أسير الهيام

والوحده قتلانـــــــــــي

ومن كتر شوقي اليك 

باصرخ وأقول يانــــــــي

ياما نفسي أجيلك

لو أعدي  بحــــــور

واقعد أغنيلك

وأكشفلك المستـــــور

واشرب معاك الشاي

وامسك بايدي النـــــاي

واعزف لك الموال

اللي انت بيه مبهــــــور

واقعد علي الساقيه 

زي ماكنت زمــــــــــــان

وارسملك اللوحه

باديه كالفنـــان

إلهامه  ده  منك

يامصدر الالهـــــام 

متقولي ياقمري ساعة

طلوعك كــــــــــــــام

عايش أنا وحدي 

والوحده طبعا نــــــــار

واللي عايش فيها

تايه من الافكـــــــــار

متقولي ياقمري كيف

الهروب من النـــــــار؟

وارجع تاني لحضنك

و ليلي يبقى نهار

------------------------------

شعر الأستاذ /طلعت مجاهد

برج نور الحمص أجا دقهليه

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

صخور الأسحار.. بقلم الأديب والشاعر/د. كريم حسين الشمري

الإخوة المتاَمرون...بقلم الشاعر أحمد حسن الهاشم

ظلام.. بقلم الشاعرة/رنا حمد

شوق الشوق...بقلم الشاعر طارق سليمان

هواجس مغترب.. بقلم الشاعر/د. أحمد عبدالكاظم محمد العكابي

لقاء بعد الطلاق.. بقلم الشاعرة/لمياء فرعون

السلام رسالة بقلم الشاعر/غنيات سمير

سيدة النساء....بقلم الشاعرة ملك محمود الأصفر

الأقيال والسلام.. كلمات الأديب والشاعر/د. زفاع عبدالعزيز سيف الوائلي الحميري

مهر الحب ....بقلم شاكر هاشم محجوب